Nicotine poisoning

Igår var vi iväg för att serva bilen. Vi stod och tittade på medan de utförde arbetet och samtidigt var det några personer som rökte väldigt mycket.
Jag började känna mig sämre och sämre men trodde först att det var blodsockret eftersom klockan började bli mycket.


Vi åkte och köpte mat som i tog med hem till min mama.
En ny spännande maträtt som såg väldigt god ut men som inte smakade särskilt gott. Grekisk burek med köttfärs. Flera lager tunn hård deg och längst ner ett tunt lager vattnig köttfärs.


Jag kände mig fortfarande dålig och drack kaffe som brukar hjälpa vid matförgiftning.

Känsliga läsare kan hoppa över de kursiva styckena.

Efter flera timmar började det göra ännu mer ont i huvudet och jag tänkte att nu kanske jag ska kräkas, precis innan brukar det göra skitont några gånger, som intervaller och sen kommer det.
Det kom bara en lite sur uppstötning så jag försökte kräkas upp mer men det kom fortfarande inget.
Då drack jag lite pepsi och så kom det en liten skvätt.
Så då böjde jag huvudet ner i hinken så att jag skulle få den äckliga lukten i näsborrarna och det var vidrigt men det hjälpte! Hela middagen kom upp och jag drack en liten skvätt pepsi eftersom det fräter på matstrupen och sen sköljde jag munnen med munskölj eftersom det fräter på tänderna.

Sen började jag sakta känna mig bättre och lyckades till slut slumra till.
Efter ett tag kom sambon och ville sova och då kom vi på vad det var. Det var nikotinet.
Jag fattar det inte. Varför får jag förgiftningssymtom av cigarettrök?
Jag är uppvuxen med en pappa som rökte framför mig, "semesterfamiljen" rökte framför mig och jag har själv rökt, som mest 1½ paket om dagen och som minst 1-3 cigg per dag.

Idag har jag haft ont i ryggen, dels av att jag satt obekvämt i sängen eftersom jag måste sitta i 45 graders vinkel så att det ska göra minst ont och dels av kräkningen, det är nedre ryggmusklernas som jobbar hårt då. Vissa gånger vid matförgiftning har jag dessutom upplevt hur musklerna där nere sitter ihop med musklerna där uppe. Det vill säga, det kan komma från båda håll samtidigt och det är jobbigt! Tänk dig själv att må illa, ha ont i huvudet, kräkas i en hink och dessuotm behöva sprutlackera.

Så sant som det var sagt, den friske har en miljon önskningar, den sjuke bara en..

Precis innan jag skrev ner läste jag om nikotinförgiftning eftersom det var längesedan sist och där stod stod tag aktivt kol vid förgiftning. Det har jag hemma och de köpte jag just för sådana tillfällen och så glömde jag det! Det var jätte längesedan som jag sist behövde det. Tack och lov! I fortsättningen måste jag vara mer försiktig med rökare. 
Dessutom kom vi på att medan vi var i Polen blev jag också dålig några gånger, inte lika illa och där rökte folk som skorstenar var man än  befann sig! Fruktansvärt! Jag trodde det var maten men det var nog ciggen för jag minns hur mycket jag fick i mig, speciellt på busshållplatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.