Negerkyssar och Negerbullar

är ju de gamla namnen på två uppskattade bakelser i Sverige.

Negerkyssar verkar vara sedan länge glömt. Namnet dyker ytterst sällan upp i den evigt pågående debatten om Negerbullar vs Chokladbollar.

Anledningen till att det nya namnet Mintkyssar blev så accepterat istället för det gamla namnet Negerkyssar är att det passade! Det nya namnet passar ypperligt!

Men chokladbollar passar inte alls och därför är det svårt att arbeta in.
Jag frågade min ena släkting vars far är mulatt vad denne kallar bakelsen eftersom denne ingår i “målgruppen”.
Släktingen tyckte att hela saken var löjlig och sa “jag kallar den negerbulle”. Släktingen är afrikanskättad invandrare och “solbränd” året runt.
Jag letade igenom internet och lyckades bara hitta EN annan adeikanskättad som kände sig kränkt.
Det säger ju sig självt att man inte grundar statistik på endast två personer. Vad blonda blåögda Svenskar anser om bakelsens gamla namn intresserar mig inte eftersom de inte utgör målgruppen.
Jag vill väldigt gärna höra vad människor med afrikanskt utseende anser om ordet neger.
I mitt huvud:
är neger en människa med afrikanskt utseende. Varken negativt eller rasistiskt ord.
Nigger är rasistiskt.
Svart är förnedrande.
Det är ju ytterst få människor som kallar sig t.ex. röda eller gula.
Jag själv skulle bli arg om någon kallade mig vit.
En människa är inte en färg.

För att återgå till huvudsaken började jag fundera på ett nytt namn.
Kärt barn har många namn som det heter.
Under undersökningens gång upptäckte jag hur många olika namn det finns på samma bakelser.

Till slut kom jag fram till passande namn:

Negerkyssar:
Mintkyssar är perfekt namn!
Korrekt fingervisning av innehållet.

Gräddbullar/Chokladbullar/Svenska Bomber

Skumbullar är ju perfekt namn!
Det är ju ett skum inuti och bUllar ligger bra i munnen direkt efter skUm. Korrekt fingervisning av innehållet.

Negerbullar

Den här var ju lite svårare eftersom det måste vara ett namn som ligger bra i munnen samtidigt som det inte är alltför olikt originalnamnet. Det måste även ge en fingervisning om innehållet.

Att byta bullar mot bollar blir svårt. Det säger liksom inte klick.
Att kalla det choklad när det är kakao passar inte heller.
Kokos kanske?
Näh, det använder jag aldrig, det är bara massa extra jobb och tillför inte smaken något.
Kokos, kakao, bollar, bullar, kulor.

Kakaokulor!
Där satt den!
Kakao och kulor ger en fingervisning av vad de innehåller.
Det är små runda kulor gjorda på kakao.

Hemmagjorda alltså! XLstorleken på Konditorier brukar man sällan göra hemma.

Så! Mintkyssar, Skumbullar och Kakaokulor blir de nya namnen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.