Du gamla, du glömda, du fjällhöga nord

Just nu tittar jag på Einstein på Kunskapskanalen och hur han upptäckte relativitetsteorin.
Han satt och funderade och funderade över hur allt hänger ihop.
Så har jag med suttit många gånger, ända sedan barnsben.
Jag kom att tänka på en händelse i lågstadiet.
Fröken sa “vem kom på det här” och så visade hon att om man stoppar i något i vatten så höjs vattenytan.
Detta hade jag märkt hemma i badet och i glas och muggar.
-HUR kan fröken veta att jag kom på det?!
Jag och två till i klassen räckte upp handen.
En kille i klassen fick sara och sa Arkimedes!
Va? tänkte jag och fröken svarade RÄTT!
Jag blev helt ställd. Har någon ANNAN kommit på samma sak??
Vad är det för någon figur och hur kan klasskamraten och Fröken känna till honom och varför pratar de som om det var han kom på det? Det var ju jag!

När jag började första klass kunde jag redan läsa, skriva och räkna.
Under otaliga långtråkiga lektioner ick jag lära mig läsa, skriva och räkna i ettan.
Jag fattade inte varför jag måste sitta och älta igenom sådant jag redan kan!

Men så ser det ut i Sverige, alla är likadana, alla är stöpta i samma form, det finns inga människor som är olika.

Under grundskolan fick jag lära mig att aldrig uttrycka min åsikt, att aldrig säga vad jag tycker. 
För så går det till i Sverige. Alla måste tycka exakt likadant, alla människor är exakt likadana, det finns inga människor som är annorlunda. Men det finns det ju så de blir utstötta och får höra glåpord för de är konstiga.
Det var på 1990-talet.
Idag, år 2016 är det Svenskarna själva som är de konstiga.
Utskrattade av hela Europa, Sverige är den enda nation jag känner till som skäms för sin kultur, sin historia och sina traditioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.