Allergisk mot Glögg

De senaste dagarna har jag nyst, hostat, haft kliande ögon, rinnande näsa, känt mig igenkorkad i halsen, ont i magen och haft extremt torra händer och underarmar som kliat, gjort ont och varit illröda.
                                    
Jag kopplade inte.                                                              
Trots att allt fanns där.
Alla symtom.
Varenda ett och dessutom ett extra.
Men det är ju inte vår nu.
Hade det inte varit för min vän som är allergisk mot allt och sagt "Kan DU dricka det! Du som är allergisk!" när vi blev bjudna på Glögg på jobbet hade jag aldrig kommit på orsaken.

Jag ÄLSKAR Glögg och drack ett glas om dagen.
För var dag som gick blev jag sämre och sämre och sista dagen brände det ordentligt i halsen när Glöggen rann ner för strupen.
Jag tyckte att det var konstigt men tänkte fortfarande inte på att det kunde ha med glöggen att göra.

När det började gå upp ett ljus läste jag på och tänkte noga igenom vilka besvär jag haft, när de började och kände direkt igen alla. Speciellt kliande ögon.
Min ögon kliar aldrig, bara under pollensäsongen.
Jag hade också smörjt in mina armar var dag utan förbättring. Handkrämen sved till och med trots att den är hyperallergivänlig.

När jag kände mig säker på att det var glöggen tog jag en antihistamintablett och det blev lite bättre.
Men besvären hade redan satt sig så djupt i kroppen så jag har fortsatt med tabletterna i några dagar extra.
Igår glömde jag ta min tablett och idag har armarna kliat nåt otroligt.
Det blir ytterligare några dagar med antihistamin.
Min armar ser ut och känns som sandpapper men de är i alla fall inte längre illröda med upphöjda små, ja, jag vet inte vad kallas, små upphöjningar.

Jag som älskar Glögg kan aldrig mer dricka glögg och antagligen inte rödvin heller :-(

En klassisk bild på julbordet hemma hos oss med Glöggen på självklar plats bredvid julmusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.