Avskaffa Matematiken

Jag åkte till biblan för att låna en kursbok i matte och på vägen ut såg jag en liten hylla som det stod GRATIS BÖCKER på.
Så med mig hem följde två gåvoböcker och en lånebok.
Jag har redan börjat bläddra i boken “Malmö - Världens Svenskaste Stad”.
Det yttre bedrog mig och fick mig att tro att boken var från 40-70-talet men den är från 2011!
Jag blev förvånad över att den var så pass ny och började läsa.
Redan första sidan börjar spännande och igenkännande. -Det här blir nog en bra bok!
Tyvärr kan jag inte ägna all min tid åt boken eftersom en annan bok kommer före.
Matematik C, eller Matte 3b som det numera heter.
Jag känner inte till något annat land på jorden som ändrar utbildningsväsendet så ofta som Sverige. Under min livstid har det varit betyg 1-5, iG-MVG version 1.0, iG-MVG version 1.2 och nu är det nåt nytt igen, A-F tror jag.
Återstår att se hur länge det varar innan de ändrar igen….
Vad kan man säga om att läsa matte? -Ett nödvändigt ont!
För ärligt talat, HUR många människor har användning av det man lär sig om ekvationer, derivata med mera med mera?
Inte ens en procent.
Så för att NÅGON har hittat på att vi alla SKA kunna detta som intresserar och ger nytta åt en väldigt låg procent måste vi alla plågas igenom timvis mattelektioner där inte ens hälften av eleverna begriper något.
Dags att uppdatera matematiken!
Vi kan dela upp den i två bitar. Verklig, realistisk matematik och matematik för framtida ingenjörer. Så blir alla nöjda och glada! lärarna får intresserade elever och eleverna får större utbyte av lektionerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill kommentera här hos mig :-)

OBS, du är inte anonym när du kommenterar. Din IP adress sparas och kan spåras!

.